Wednesday, October 27, 2010

Rakyat Tak Faham Program Najib


KUALA LUMPUR, 26 Okt: PAS merasa kesal terhadap pendedahan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang bahawa hutang negara pada tahun lalu berjumlah RM362.39 bilion, iaitu paras yang paling tinggi dalam tempoh lima tahun.
Hutang kerajaan di dalam negara (domestic debt) pada tahun lalu adalah RM348.60 bilion atau 96.2 peratus keseluruhan hutang Kerajaan Persekutuan. “Ini bermakna setiap rakyat Malaysia seramai 26 juta menanggung hutang sebanyak RM14,000 setiap orang,” ujar Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.
  • Kalau nak dibandingkan dengan UK, £16,700 memang Malaysia nampak lebih okay. Tapi kalau nak dibandingkan kuasa beli rakyat UK, wang simpanan setiap penduduk UK tu sendiri, gaya hidup penduduk, taraf hidup, perkhidmatan awam, jauh ketinggalan Malaysia. 
  • A cut in the National debt, would mean higher taxes now, rather than later. Therefore, National debt is just a way to spread national output amongst different generations.
  • Government borrowing reflects a fundamental disequilibirum between spending and tax revenue
  • If the government was borrowing to invest in infrastructure - new roads, communications. It might help to increase the growth rate in the long term. This in turn, would lead to higher tax revenues. (Macam mana infrastruktur kat Malaysia? Internet? Bas? KTM?)

Program perlu diperinci mudah difahami rakyat
KUALA LUMPUR, 2010/10/27 Kerajaan perlu memperincikan setiap program yang dilaksanakan di bawah pelan transformasi, termasuk Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) supaya benar-benar difahami rakyat, sekali gus menambah keyakinan mereka terhadap Barisan Nasional (BN). 
Penganalisis politik, Prof Dr Ahmad Atory Hussain berkata, rakyat sudah mula melihat konsep transformasi kerajaan dan mula memasang cita-cita untuk melihat ia terlaksana.
Ahmad Atory bagaimanapun yakin rakyat akan mengambil kira kemampuan kerajaan yang sudah terbukti sejak 53 tahun lalu dan tidak mudah terpedaya dakyah pembangkang yang sentiasa cuba menafikan usaha memberi faedah kepada rakyat. 


  • Macam lah kerajaan tak pernah buka internet. 
  • Rakyat mana yang melihat dan memasang cita-cita terlaksana? Ada ke apa-apa grup yang sokong?
  • Siapa pulak yang bangkang faedah pada rakyat? Faedah apa yang nak dibangkang? Adam gay? Kelab malam pun termasuk faedah kepada rakyat? 
  • Ooooo...tak pun bangunan 100 tingkat tu untuk rakyat Malaysia. Macam kek 100 tingkat. Kerajaan ni memang pandai buat surprise. 




1 Comments:

Blogger fEast91 said...

ji video tu 47+ min lebih
bleh summarize skit :P

October 28, 2010 at 7:02 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home