Sunday, November 14, 2010

Luruh Menanti Beku

Memang seronok mengelamun masa lecture. Mengelamun sambil tengok luar tingkap, semua pokok tinggal ranting. Habis daun gugur, menyambut musim beku. Fenomena ini dipanggil 'deciduoud trees'. Pokok menggugurkan daunnya kerana haba, cahaya, dan mineral yang berkurangan. Aliran makanan dalam pokok berhenti, dan terpaksa membuang daun-daun yang ada. Bila dah sampai suhu membeku, sel-sel tumbuhan akan musnah. Tapi, alam ada aturan dia sendiri. Musim panas, pokok menghasilkan tenaga tambahan untuk simpanan dimusim beku. Bila tiba musim beku, matahari semakin lama semakin kurang. Daun tak boleh buat kerja bagi makan kat pokok. 




<<Почему он не болеет?>>
Kenapa dia tak sakit?


Budak Zimbabwe (bukan negara sebenar)  tu tanya aku dengan nada main-main. Inilah kali ketiga dia datang ke dewan lecture walaupun sudah sampai mid-sem. Bukannya dia nak lecturer tu sakit, tapi kalau dia sakit, takde lecture, lepas tu takde seminar. Aku pun tak tahu nak bagi jawapan yang macam mana. Kalau orang tanya main-main, jangan jawab serius. Aku bukannya nak lecturer tu sakit, tapi sekadar mengikut logik hukum alam. 


<<Потом....>>
Lepas ni..


<<Иди! Иди!>>


Huh, dua orang budak Rusia kena kad merah, kena hambat, walaupun lecture baru je lima belas minit. Lecturer ni memang hebat. Rekod yang pernah aku tengok lapan orang kena hambat keluar dewan, sebab bercakap. Takde kompromi, laki atau pompuan. Tapi, untuk orang asing, kompromi sikit-sikit....
Aku pun sambung mengelamun, sebelum salji turun, bermulanya musim beku.....



                                                                      Октябрь
уж наступил — уж роща отряхает
Последние листы с нагих своих ветвей;
Дохнул осенний хлад — дорога промерзает.
Журча еще бежит за мельницу ручей,
Но пруд уже застыл; сосед мой поспешает
В отъезжие поля с охотою своей,
И страждут озими от бешеной забавы,
И будит лай собак уснувшие дубравы.

October has arrived - the woods have tossed
Their final leaves from naked branches;
A breath of autumn chill - the road begins to freeze,
The stream still murmurs as it passes by the mill,
The pond, however's frozen; and my neighbor hastens
to his far-flung fields with all the members of his hunt.
The winter wheat will suffer from this wild fun,
And baying hounds awake the slumbering groves.
                        Aleksander Pushkin 1799-1837


http://www.youtube.com/watch?v=Pe1XeiB7Z3s

"Осень" А.С.Пушкин, читает И.Смоктуновский



5 Comments:

Anonymous daun said...

ewah.sudah mula bermain seni.

November 14, 2010 at 5:45 AM  
Blogger Ahmad Tajuddin Abdullah said...

mesti best lan belajar jauh2 macam ni...

November 14, 2010 at 5:58 AM  
Anonymous Kreutzer Sonata said...

Nampak macam seni ke? tak eh...10 minit je ak buat semua ni, malaih ak bermain kata-kata...

Kat mana2 pon best study..Mesti ad sbb nya....Cuba baca novel The Alchemist, Paulo Coelho...

November 14, 2010 at 8:02 AM  
Anonymous Bukan Ahmad Tajudin said...

kau expect ahmad tajudin nak baca ke buku tu?

November 14, 2010 at 11:41 AM  
Blogger Syed Ahmad Fathi said...

Gilek lah geng2 pushkin skang!

November 14, 2010 at 8:59 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home